Bandimehe ABC
- Ära jäta asju viimasele minutile.
Kes teeb heli? Kes teeb valgust? Kes müüb nänni? Mis tehnikat meil vaja on? Kõik sellised asjad oleks hea esimesel võimalusel ära korraldada, kontsertpaigaga ära kinnitada ja lukku panna. Nii on kõigil lihtsam ja bändile jääb viimase minuti peale ainult setlist, guestlist, lavajoogid, transport, fotograaf… - Ole varem kohal.
Ainuke asi, mis on hullem kui teiste järel ootamine, on see kui teised peavad SINU järel ootama. Olge alati veidi varem kohal klubis oma asju sisse viimas, soundcheckis, valmis lavale minema jne. Kunagi ei tea, mis jama võib teel punktist A puntki B teid tabada – parem võimalusel alati planeerige oma minek varasemaks.
Kidra ja bassimehed – häälestaja on sinu parim sõber ja edu võti ning see ei ole see 5 eurone junn kidra kaela küljes, mida kasutades terve maja kajab, vaid kiire ja täpne, mute nupuga tööriist.
Danel Pandre
- Külalislist / Guestlist
(autor Kaarel Sein)
Olen juba mõnda aega kogunud mõtteid leidmaks sellele küsimusele vastuseid.
Küsimus, mis hakkab vaikselt levima kolmapäeva õhtupoolikul ja saavutab oma täieliku haripunkti reede õhtul. Küsijateks on sõbrad, tuttavad, koostööpartnerid, mitme aasta tagused juhututtavad ning ka täiesti võõrad kodanikud. Kusjuures seda viimast varianti on üllatavalt palju.
Listi tahetakse saada väga erinevatel põhjustel: harjumusest, “kui tasuta ei saa, siis ei viitsi”, tutvuse poolest, pole plekki, staatuse pärast (list on eksklusiivne) vms.
Selge on see, et päris kõikide soove pole võimalik rahuldada, aga mis alustel tehakse see otsus ning kes ikkagi lõpuks pääseb sündmusele täiesti bez platna läbi selle maagilise listi?
REEGEL 1 – No Questions Asked
– Perekond
– Suhtekaaslane
– Parim sõber
– Äripartner
– Mega kuulus isik (kes pole annoying)
Kui pead hetke mõtlema, kas kuulud siia… siis sa ei kuulu.
REEGEL 2 – Väljateenitud listikoht
– Väga hea sõber või tuttav, sest ta on lihtsalt mega sümpaatne ja fun to have around ning austab listikoodeksit (ei küsi liiga tihti)
– Fellow industry kaaslane – korraldaja, lokaalipidaja, artist — kui teil on eelnev kontakt ja vastastikune austus (read the room)
– Partner, kellega on aktiivne või pikaajaline koostöö
– Eelnevalt hea sõnaga õnnistatud sõbra-sõber (aeg-ajalt võluv wildcard)
– Ägeda pöördumisega inimene (loe: näe natuke vaeva, tee see e-mail meeldejäävaks)
– Heategevuslikel põhjustel
– Superkunde – inimene, kes on aastaid truult pileteid ostnud ja kohal käinud. Selline inimene saab vahel listi mitte nõudena, vaid tänutäheks
REEGEL 3 – Bartertehing
– Vorst-vorsti vastu – hotell, joogid, tehnika, video, meediatugi, shoutout…
– Tuled suure pundiga ja tarbite — keegi peab ju baari tühjaks jooma…
– Suure piletitellimusega kaasnevad tasuta kohad – grupitellija elab ikka paremini
REEGEL 4 – Case by Case
– Meedia – olenevalt korraldaja riskihimust * punkt ei kehti ametlikele meediapartneritele
– Influencerid – ainult juhul, kui sul on rohkem jälgijaid kui korraldajal ja sa päriselt kavatsed ka kohale tulla
– Eelmine kord päästsid korraldaja elu – näiteks laenasid DJ-le oma sülearvuti või aitasid mõne muu tulekahju kustutada
– Üllatav nostalgiahitina naasnud inimene, kellega korraldajal on 20 aastat tagasi jagatud saunaelamus – võib juhtuda
– Extra mile – ehk oled peonime endale tätoveerinud vms. Don’t try this at home
– Kui piletimüük on kehv ning maja vaja täita inimestega, kes loodetavasti tarbivad baarist jooke
Mis ei kaasne listikohaga?
– Backstage’i ligipääs – see pole automaatne. Kui aga peojumal on sind selle privileegiga õnnistanud, siis palun pea silmas järgnevat:
* Artisti rider ei ole community buffet. Räimerulle taskusse ei topita. Kui pakutakse, siis võid, aga enne küsi.
* Tegemist on privaatse alaga eelkõige artistidele ja töötajatele, kes peavad… you guessed right, töötama
* Kui sa oled kuidagi läbi skeemide ennast bäkkarisse sebinud, siis tea seda, et tegelikult sind sinna väga ei oodata ja tekitad ebamugava olukorra kõigile osapooltele. PS! “Ma olen omaniku sõber” ei ole piisav põhjus backstage’i saamiseks või jäämiseks
* Promoartist-režiim – ära tülita esinejat oma demo, startupi, või huuleläikega. Klubi ei ole PitchDeck Launchpad
* Tehnilise ala hõivamine – lava kõrval pole chillimisala. Kui tahad pilti, siis osta VIP ja looda, et jõuad õigel hetkel õigesse kohta
– Õigus kurta peokvaliteedi üle – kui sisenesid tasuta, siis su kriitika maksab sama palju
– Pluss 1 ehk kaks listikohta. PS! Listikoht on personaalne ning mitte jagamiseks
Millal mitte mingil juhul listi küsida?
– Kui sul tuleb see idee 1–2 päeva enne üritust. Sel hetkel on sinu listisoov korraldaja prioriteet nr. 25
– Kui sa pole korraldajaga aastaid suhelnud, aga järsku avastad tema olemasolu
– Kui sa pole 100% kindel, et tuled
Oleteme, et sa tunned Selveri juhatajat. Kas sa lähed ja küsid tema käest tasuta juustu ja leiba? Pigem mitte.
Samas listikohta küsida tundub paljudele täiesti normaalne. Festivali või suurkontserti pass võib maksta üle 100€. See on rohkem kui nädalane toidukorv või üks hästi dekoreeritud restoranielamus
Listikohal on väärtus.
Kui sa seda ei näe, siis võib-olla see üritus ei olegi sulle — ja see on okei.
Okei, aga mis ma siis võiksin teha?
– Küsi sooduspiletit või sõbrapiletit – see on täiesti okei ja tihti võimalik.
– Toeta oma tuttavat korraldajat, ostes täispileti – see on nagu öelda: “Tahan, et sa teeksid seda ka järgmisel aastal.”
– Jaga üritust sotsiaalmeedias, kutsu sõpru – korraldajale on see kuld.
– Ja kui sa ikkagi küsid listikohta… tee seda viisakalt, varakult ja lepi sellega, kui vastus on “ei”.
Festivali korraldamine on nagu Titanic – kõik tahavad piletit, aga keegi ei taha aidata jäämäge vältida. Ja kui sa juba päästepaadis oled, siis palun ära võta teiste snäkke ja kurda, et aerud pole kullast.
Support your scene. Kui tahad, et üritused kestaksid, siis mõnikord tuleb lihtsalt osta pilet. See polegi nii hull.
K. S